wersja polskaenglish version wersja polska

Rodzice Nauczyciele Wychowawcy Warto wiedzieć Młodzież Dzieci Żarty... O sobie
2012 ROK JANUSZA KORCZAKA
Konkurs Literacki
Dyscyplinowanie
Grupa wychowawcza
Diagnoza grupy
Program
Projekt I
Projekt II
To też resocjalizacja
Poradnictwo zawodowe
Klub Fair Play


POLECAM

DorPos

Poradnictwo edukacyjno-zawodowe
w resocjalizacji

Wstęp.

 

W przygotowaniu wychowanków do zwolnienia z zakładu niezbędne jest poradnictwo edukacyjno-zawodowe pomagające nabyć kluczowe kompetencje społeczne,
ułatwiające rozumienie i dostosowanie się do reguł rynku pracy. Nieletni opuszczający placówkę resocjalizacyjną nie w pełni uświadamiają sobie trudności,
które mogą napotkać w nowej dla siebie rzeczywistości.
Nasi wychowankowie należą do grupy zagrożonej marginalizacją i/lub wykluczeniem społecznym i dlatego konieczne jest wypełnienie luki w ich wiedzy
oraz przygotowanie do radzenia sobie w dorosłym życiu. Wielu z nich nie może liczyć na wsparcie ze strony rodziców i rodzeństwa. Dlatego tak ważne jest
zapewnienie im wsparcia i poczucia bezpieczeństwa ze strony personelu pedagogicznego placówki.
Ukształtowanie nawyków i postaw pobudzających do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności
na rynku pracy wyrobi w nich poczucie odpowiedzialności za własną karierę życiową i zawodową.
Plan i tematykę zajęć – uzgodnioną przez wychowawców - wychowankowie przyjęli z zaciekawieniem, deklarując aktywne uczestnictwo w zajęciach.

 

Cele.

 

  • Rozbudzanie troski o własną przyszłość.
  • Zachęcanie do podjęcia dalszego kształcenia po opuszczeniu zakładu.
  • Przygotowanie do aktywności na rynku pracy.
  • Nauczenie i pomoc w planowaniu kariery zawodowej.
  • Zapoznanie wychowanków z metodami pracy doradcy zawodowego
    i zadaniami Powiatowego Urzędu Pracy.
  • Wstępne przygotowanie do aktywności na rynku pracy.

 

Terminarz zajęć.

 

Zajęcia dla zainteresowanych wychowanków prowadzone według terminarza dopasowanego do zajęć programowych.  

 

Sposób realizacji.

 

  • Metody aktywizujące.
  • Prezentacje wizualne (film, slajdy, foliogramy).
  • Praca z komputerem (programy komputerowe).
  • Poradnictwo grupowe i indywidualne.

 

Zakładane cele wychowawcze.

           

Przygotowany cykl zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi umożliwi uczestnikom nabycie i sprawdzenie w praktycznym działaniu umiejętności
niezbędnych do aktywnego wejścia na rynek pracy, uniknięcie rozczarowania realiami codzienności, a także zagrożeń wiążących się marginalizacją.

 

Po odbyciu cyklu zajęć wychowanek będzie potrafił:

  • Ocenić i zwiększyć własną skuteczność
  • Rozpoznać predyspozycje zawodowe
  • Zaplanować własną karierę zawodową
  • Lepiej zadbać o swój wizerunek
  • Samodzielnie przygotować niezbędne dokumenty
  • Przygotuje się do rozmowy kwalifikacyjnej
  • Załatwić niezbędne formalności w urzędzie pracy
  • Będzie aktywnym uczestnikiem rynku pracy

 

Dokumentacja.

 

  1. Wpisy w dzienniku zajęć grupy.
  2. Ewaluacja.


    Szczegółowa tematyka zajęć.

     

     

    Lp

     

    Temat zajęć

     

    Cele operacyjne

     

    Spodziewane efekty edukacyjno-wychowawcze

     

     

    Metody pracy

     

    1

     

    Poznajemy siebie

     

    1. Integracja uczestników zajęć

        - Kształtowanie właściwych
           stosunków między
           uczestnikami
    2. Wychowankowie poznają
        swoje mocne i słabe strony

     

     

    1. Koleżeńskie relacje między
         uczestnikami
    2. Gotowość do współpracy

    3. Umiejętność oceny własnej
        skuteczności

     

     

     

     

     

    Warsztaty

     

     

    2

     

    „Od hobby do zawodu”

     

    1. Wskazanie ścieżek
         kształtowania się
         zainteresowań zawodowych

     

    1. Odkrywanie możliwości
        wykorzystania posiadanych
        zdolności do budowania
        kariery zawodowej    

     

     

     

     

    Film i dyskusja
    z autorefleksją

     

     

    3

     

    Moje zainteresowania i umiejętności a zawód, który chciałbym wykonywać

     

    1. Zachęcenie do korzystania
        z doradztwa zawodowego
    2. Nauka wykorzystywania
        posiadanych zasobów
     

     

    1. Poznanie swoich
        predyspozycji i preferencji
        zawodowych
     

     

     

    Diagnoza;

    doradztwo indywidualne

     

     

    4

     

    Moc pierwszego wrażenia

     

    1. Ukazanie potrzeby dbania
        o swój wizerunek

     

    1. Większa dbałość o właściwe
         zachowanie

     

    Warsztaty

     

     

    5

     

    „Rozmowa kwalifikacyjna”

     

    1. Zapoznanie z przebiegiem
        rozmowy kwalifikacyjnej
        i oczekiwaniami pracodawców

     

    1. Wychowanek będzie potrafił
         przygotować się do rozmowy

         kwalifikacyjnej

     

     

     

    Film i dyskusja

     

     

    6

     

    Rynek pracy i jego reguły

     

    1. Rozbudzenie potrzeby
        poszerzania wiedzy i umiejętności
        ogólnych
    2. Zachęcanie do nabywania
        kompetencji społecznych

     

     

    1. Uczestnik nabędzie
        umiejętności przygotowania
        dokumentów aplikacyjnych
        i wypełniania formularzy

     

     

     

    Miniwykład

    Ćwiczenie wypełniania dokumentów

     

     

    7

     

    Wycieczka do Powiatowego Urzędu Pracy

     

    1. Zapoznanie ze strukturą
        i  funkcjonowaniem urzędu
      

     

    1. Wychowanek będzie potrafił
         samodzielnie załatwić swoje
         sprawy w urzędzie

     

     

    Wycieczka

     

     

    8

     

    Rola i zadania PUP – co i jak mogę załatwić

     

    1. Nauka umiejętności zdobywania
        informacji
    2. Zachęcanie do pomagania innym
        i współpracy w działaniu

     

    1. Uczestnik będzie umiał
        zdobyć niezbędne mu
        informacje
    2. Potrafi załatwić sprawę
        i pomóc innej osobie

     

     

    Metoda wzajemnego uczenia się od siebie poprzez prezentację zebranych informacji

     

     

    9

     

    Szukam – znajduję -pracuję

     

    1. Wskazanie sposobów
         poszukiwania i wykorzystywania
         informacji o ofertach pracy

     

    1. Wychowanek będzie umiał
         wykorzystać informacje
         o możliwościach zatrudnienia
    2. Zwiększenie aktywności na
        rynku pracy

     

     

     

     

     

    Warsztaty

     

     

 

Witaj !
Kliknij aby się zalogowaćZaloguj się
Wyszukiwarka





SUBSKRYPCJA
Powiadomienia o promocjach, nowościach i zmianach w serwisie.

dodaj
usuń



polityka prywatności     regulamin     napisz do nas